Jos Teunis voor vrouwen

Premenstrueel syndroom - PMS

Met de juiste tips op gebied van voeding en eventueel voedingssupplementen kan ik je helpen je klachten te verminderen.

Het premenstrueel syndroom (PMS) is een groep klachten of symptomen die bij sommige vrouwen vlak voor de menstruatie optreden. Het syndroom hoeft niet gedurende de gehele vruchtbare periode te bestaan: Het is ook mogelijk dat het ontstaat na het dertigste levensjaar of na het krijgen van kinderen.

Helaas zijn er veel artsen van mening dat PMS helemaal niet bestaat, zij vinden een behandeling dan ook overbodig en nemen vrouwen met klachten niet serieus. De orthomoleculaire geneeskunde heeft in wetenschappelijk onderzoek gevonden dat leefstijlveranderingen en voedingsaanpassing een goed effect kunnen hebben.

Volgens de Nederlandse vereniging voor gynaecologie en obstetrie NVOG heeft 25% van de vrouwen tussen de 15 en 45 jaar PMS of PMS achtige klachten. PMS betekent dat vrouwen gedurende de laatste twee weken van hun cyclus last kunnen hebben van allerlei lichamelijke en psychische klachten.

De meest voorkomende lichamelijke klachten zijn: gewrichtspijn, vocht vasthouden, slapeloosheid, hoofdpijn / migraine en pijnlijke borsten.

De meest voorkomende psychische klachten zijn: vermoeidheid, irritatie, stemming -en gedragsveranderingen, ongeremde boosheid en neerslachtigheid ofwel depressieve klachten.

Als de psychische klachten op de voorgrond staan en als deze klachten ernstig zijn wordt ook wel gesproken van PMDD, Premenstrual Dysphoric Disorder.

Hoe meer menstruaties een vrouw heeft gehad hoe groter de kans op PMS. Ook komt PMS vaker voor en de symptomen kunnen ernstiger worden naarmate de overgang dichterbij komt.

Bij PMS is er sprake van een hormonale disbalans tussen oestrogeen en progesteron veroorzaakt door met name de afbraak van deze hormonen. Vaak is er een overschot aan oestrogeen ofwel oestrogeen dominantie wat zorgt voor pijnlijke borsten, vocht vasthouden (opgeblazen gevoel) en heftige menstruaties. De productie van het progesteron schiet tekort wat kan zorgen voor onregelmatige en langer durende bloedingen.

Veel vrouwelijke hormoonklachten zoals oestrogeen dominantie worden veroorzaakt doordat de lever niet goed in staat is deze hormonen af te breken. Hormonen zijn vetoplosbare stoffen. De lever maakt er wateroplosbare stoffen van, die de nieren kunnen uitplassen.

Dit ingewikkelde stofwisselingsproces vergt veel van de lever. De lever breekt hormonen af met behulp van enzymen. Deze enzymen worden gemaakt uit bladgroen, chlorofyl, de groene kleurstof in groenten. Er zijn nog meer stoffen nodig uit voeding die zorgen dat alle stappen in dit proces goed worden genomen door de lever. Deze stoffen zijn onder andere de vitamines B6, B9 (foliumzuur) en B12, bepaalde stoffen blijken extra belangrijk: Di-indolylmethaan een stofje uit koolsoorten. Vooral broccoli en spruitjes zijn goede leveranciers van dit stofje. Kiemplantjes bevatten de hoogste concentratie van dit stofje, bijvoorbeeld broccolikiemen.

Als de lever al erg zijn best moet doen met andere stofwisselingsprocessen zoals het afbreken van stresshormonen, het verwerken van suikers en alcohol, het ontgiften van zware metalen, conserveringsmiddelen en pesticiden, komt deze minder toe aan het verwerken van hormonen. Gevolg is dat de lever dan de stofwisseling van de geslachtshormonen maar half afmaakt.

Meer bewegen, vooral krachttraining werkt goed. Door spiertraining kunnen stresshormonen beter afgebroken worden waardoor er meer capaciteit van de lever overblijft voor het afbreken van geslachtshormonen

Met name de bittere groenten ondersteunen de lever in de afvoer van hormonen.

Wat weinig bekend is dat een verhoogd kopergehalte door het innemen van de anti conceptiepil of het laten plaatsen van een koperspiraaltje, de oestrogeenproductie versterkt.

Vermijd zoveel als mogelijk Xeno oestrogenen ook wel pseudohormonen genoemd. Het woord 'xeno' komt uit de Griekse taal en betekent in deze context 'lichaamsvreemd'. Deze Xeno oestrogenen komen voor in: plastics, de plastic waterfles!, medicijnen, kleding, onkruidverdelgers, afwasmiddelen, bestrijdingsmiddelen, benzine, kleurstoffen en zoetstoffen. Het zit ook in producten als zeep, shampoo, nagellak, cosmetica, allerlei verzorgingsproducten en parfums. Ook in rood vlees en melkproducten omdat dieren granen krijgen te eten die bespoten zijn met pesticiden.

Aandacht voor de darmflora: Er is steeds meer onderzoek naar het effect van de darmflora op onze gezondheid. Zo is bekend dat een verkeerde samenstelling van de darmflora / het microbioom invloed heeft op gewichtstoename, depressieve klachten, vermoeidheid en diabetes.

  • Stop met roken
  • Verminder de inname van alcohol, koffie en suikers.
  • Drink 30 cc water per kilogram lichaamsgewicht
  • Vermijd geraffineerde koolhydraten
  • Matig met zuivelproducten van dierlijke oorsprong, drink géén melk
  • Gebruik plantaardige zuivel